سرطان بدخیم پروستات + سونوگرافی
نوشته شده توسط : media

تشخیص سرطان بدخیم پروستات از طریق سونوگرافی و نمونه برداری امکان‌پذیر است. در این نوع سرطان، توده‌های بدخیم سایر بافت های بدن را نیز درگیر می‌کنند و سرعت پیشرفت بیماری نیز بیشتر است. چنانچه پزشک متخصص برای شما سونوگرافی پروستات را تجویز کرده است، می‌توانید آزمایش‌های مربوطه را در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی انجام دهید.

بیشتر تومورهای غده پروستات خوش‌خیم و با جراحی قابل درمان هستند، اما گاهی سلول‌های سرطانی پروستات به علت تغییرات DNA ثبات طبیعی خود را از دست می‌دهند و تبدیل به سلول‌های بدخیم می‌شوند و همین امر شرایط فرد را سخت‌تر می‌کند. علائم سرطان بدخیم پروستات ضعف پاها، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و احساس خستگی زیاد است.

 

مهم‌ترین علائم سرطان بدخیم پروستات 

سرطان بدخیم پروستات در نتیجه تغییر ثبات DNA سلول‌های سرطانی و عوامل ژنتیک به‌وجود می‌آید. این نوع سرطان را می‌توان در مراحل اولیه و از طریق بیوپسی بررسی کرد. سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ نشانه خاصی ندارد، اما در صورت پیشروی علائم خاصی بروز می‌کند که باید آنها را جدی بگیرید.. برخی از علائم مهم سرطان بدخیم پروستات عبارتند از:

1- مشکلات ادرار مثل جریان آهسته یا ضعیف ادرار

2- تکرر ادرار به‌خصوص در شب

3- وجود خون در منی یا ادرار

4- مشکلات جدی در نعوظ

5- درد شدید قفسه سینه، درد ستون فقرات و دردهای لگنی که به دلیل تهاجم سرطان به استخوان‌های پیرامونی است.

6- بی‌حسی و ضعف پاها و از دست رفتن کنترل مثانه یا روده در اثر فشار بر نخاع و متاستاز سرطان

7- کم‌خونی و تنگی نفس

8- احساس خستگی مفرط

9- ضربان قلب بالا

10- سرگیجه یا رنگ‌پریدگی

مهم‌ترین علائم سرطان بدخیم پروستات | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

علت سرطان پروستات بدخیم

علت به‌وجود آمدن سرطان بدخیم پروستات به‌طور دقیق نامشخص است. اما سرطان زمانی شروع می‌شود که بعضی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال بر اثر جهش در ‌DNA بعضی از سلول‌ها و رشد و تقسیم سریع‌تر آن‌ها آغاز می‌شود و با مرگ سلول‌های طبیعی و انتشار سلول‌های غیرطبیعی توده‌های سرطانی تشکیل می‌شود.

این سلول‌های تومورال غده پروستات می‌توانند تا جایی رشد کنند که به بافت‌های اطراف هجوم بیاورند. به‌علاوه بعضی از این سلول‌ها ممکن است جدا شوند و در نقاط دیگر بدن نیز گسترش یابند و منجر به متاستاز سرطان شوند.

ژنتیک نیز در سرطان پروستات بدخیم نیز نقش دارد. به‌طور مثال اگر پدر، برادر یا پسر به این بیماری مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا شما به سرطان دو تا سه برابر بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر ژن‌های سرطانی جهش یافته سرطان پستان (BRCA2 و BRCA1) و دیگر جهش‌های ژنتیک در شکل گیری سرطان پروستات نقش دارند.

برای انجام سونوگرافی رکتال جهت تشخیص قطعی سرطان پروستات به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید. پزشکان متخصص با دستگاه‌های سه‌بعدی و دیجیتال نتایج دقیق را به شما ارائه می‌کنند. 

 عوامل خطر سرطان بدخیم پروستات

همه مردان در معرض خطر سرطان پروستات هستند، اما برخی از فاکتورها باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند. این عوامل هشدار دهنده عبارتند از:

1- سن بالای 50 سال

2- سوابق خانوادگی سرطان بدخیم پروستات

3- قومیت یا نژادهای خاص (به‌طور مثال مردان آفریقایی_آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.)

4- اضافه وزن زیاد

5- تغییرات ژنتیکی

6- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

تشخیص سرطان بدخیم پروستات با سونوگرافی

تشخیص سرطان بدخیم پروستات از طریق انجام سونوگرافی و ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا امکان‌پذیر است. این روش با ایجاد تصاویر با کیفیت از غده پروستات کمک می‌کند تا پزشک تشخیص دهد آیا افزایش اندازه پروستات طبیعی است یا این علائم به دلیل افزایش سن ایجاد شده است.

روش سونوگرافی در مراحل اولیه برای تعیین بزرگ شدن پروستات و شکل نامتقارن و غیرطبیعی آن کاربرد دارد. اگر پروستات بزرگ شده باشد و هیچ نشانه دیگری از توده‌های سرطان وجود نداشته باشد، ممکن است فرد دچار هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات شده باشد. در این صورت افزایش سایز به تنهایی فقط به علت بالا رفتن سن است.

 نحوه سونوگرافی رکتال در تشخیص سرطان پروستات

از سونوگرافی رکتال در حین نمونه برداری از پروستات و در کنار آزمایش خون PSA استفاده می‌شود. برای ایجاد تصاویر بهتر از پروستات پزشک متخصص یک پروب نازک را به راست روده وارد می‌کند. این دستگاه امواج صوتی با فرکانس بالا را منتشر می‌کند و بازگشت آنها را به خوبی تشخیص می‌دهد.

امواج صوتی پس از انعکاس از ساختارهای داخلی بدن قابل اندازه‌گیری هستند و زمانی که این امواج خارج می‌شوند، اندکی تغییر پیدا می‌کند و دستگاه سونوگرافی تغییرات بسیار کوچک را ثبت می‌کند.

در واقع تغییرات کوچک توسط دستگاه در حالت رفت و برگشت تفسیر می‌شوند و ساختارهای امواج صوتی و انعکاس آن می‌تواند نتایج مربوط به سرطانی بودن یا نبودن غده پروستات را در اختیار پزشک قرار دهد. از طریق سونوگرافی می‌توان تفاوت تصاویر را بررسی کرد و نمای دقیقی از ناحیه نزدیک پروب سونوگرافی در غده به دست آورد.

خلاصه مطالب

سرطان بدخیم پروستات در نتیجه عوامل ژنتیکی و تغییرات DNA سلول‌های سرطانی به وجود می‌آید. علائم این نوع سرطان شامل بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، احساس خستگی زیاد، ضعف در پاها، کم‌خونی و تنگی نفس است. در این شرایط بیمار برای جلوگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی، راهکارهای درمانی مورد نظر را پیگیری کند.

با توجه به اینکه سرطان پروستات از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است، برای انجام این تست با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و توسط پزشکان متخصص می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران مراجعه نمایید. پزشکان پس از ارائه نتایج، تفسیر دقیق را در اختیار شما قرار می‌دهند و راهکارهای درمانی مناسب را جهت کند کردن روند پیشروی سرطان در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: